Mer aktiv = mindre smerte

Fysisk aktivitet er bra - også for vonde rygger

Norge ligger på toppen i Europa i forekomst av kroniske smerter, og kroniske smerter en en av hovedårsakene til 50% av nye innvilgelser av uføretrygd. Derfor er det ingen tvil om at det trengs mer forskning på dette feltet. En ny studie (basert på tall fra HUNT) ledet av professor Stein Kaasa viser at de som er mer fysisk aktive har man bedre helse og mindre smerter.

  • Forekomsten av kronisk smerte var rundt ti prosent lavere for dem som trente med moderat intensitet 1–3 ganger i uka i minst en halvtime, sammenlignet dem som ikke trente.»

I min erfaring er mosjon den billigste og beste behandlingen for kronisk muskel- og skjelettsmerte – og burde inngå som en vesentlig del av ethvert behandlingsopplegg. Dette er også grunnen til at jeg hadde fysisk aktivitet som tips #1 når jeg publiserte 365 smertefrie tips på 365 pain-free days bloggen i fjor.

Men å holde seg fysisk aktiv når man lever med kroniske smerter er en utfordring – fordi kreftene er noe av det første som tappes som smertesignalene hyler på full guffe.

Ofte betyr det at en smertepasient må prioritere å bruke kreftene til å trene istedetfor å jobbe, være sosial  eller gjøre husarbeide, rett og slett fordi hvis han ikke gjør det blir det bare enda vondere og han kommer til å ha enda mindre krefter imorgen og neste uke.

Det er bra med ny forskning på helsegevinster ved mosjon, spesielt i forhold til kronisk smerte, selv om dette egentlig er ganske selvfølgelig. Hvis legen legger vekt på at fysisk aktivitet senker smertenivået på sikt er det lettere å få pasienten til å prioritere det, men økonomiske incentiver er også viktig her. Jeg betaler 1500 kroner i måneden for tilrettelagt trening for å fungere best mulig til tross for kronisk smerte, mens smertestillende medisiner med masse bivirkninger får jeg statssubsidiert for en snau hundrelapp i måneden. Ikke helt logisk?

Selv er jeg veldig inspirert av Yngvar Andersens foredrag på «Opp av Sofaen» i januar i år, der han sa «trening skal ikke være GØY!» og utbasunerte at 3 timers trening i uka bør være en PLIKT for hver samfunnsborger, «Tren… for helsa, arbeidsgiveren og for fedrelandet!»

Vil du dele innlegget?
Share on Facebook6Tweet about this on Twitter0Pin on Pinterest0

9 tanker om “Mer aktiv = mindre smerte

  1. Wenche

    Klart at aktivitet kan före til mindre smerte. Det er vel derfor svenskene har innfört FaR – Fysisk Aktivitet på Resept.
    Det innebärer at man får resept på fysisk aktivitet, så man kan trene billigere. Hva slags aktivitet man skal gjöre velger man selv. I Karlskrona finnes det dans, yoga, golf, aerobic, ridning, svömming, vanngym +++ Så det finnes noe for alle. Og man blir ikke ruinert av å trene.
    Jeg er kanonfornöyd med opplegget.

    Svar
    1. AnnaTW Innleggsforfatter

      Bra med langsiktig tenkning, de er flinke på sånt her i Sverige har jeg merket 🙂 har du mulighet til å velge hva slags trening du vil, eller er det en viss type eller ett spesifikt sted du må trene for å få tilgang til FAR?
      Er du trygdet i Norge har du jo tilgang til Aktiv på Dagtid
      , som organiseres av lokale idrettsklubber, men det er jo bare en viss type trening som er subsidiert på den måten, ikke store valgmuligheter som kan tilpasset ulike helsebehov osv.

      Svar
      1. Wenche

        Man velger sev aktivitet som man liker/klarer. Jeg fikk resept etter et opplegg med sjukgymnast som hade tenkt ut hva jeg kunne klare.
        Tror nesten alle idrett/trenings/aktivitetsgreier er tilknytta FaR-konseptet her.
        Det finnes også Ypga for Fibromyalgi/ME-pasienter. Veldig bra 🙂

        Svar
  2. marit elisebet totland

    Som friluftsmenneske, alltid i aktivitet i over 40 av mine første år, burde eg sagt Hurra! Hurra! for det som her blir sagt. Og det gjer eg.

    Men så kjem det obligatoriske, «men’et». Det er bra for alle, men ikkje for alle, og dessverre ikkje for meg. Litt puttel rundt i huset er bra, alt som hindrer ein statisk kropp. Men belastning over ei viss grense vil berre gi større skade og kan gi varige problem.

    Eg vel å ikkje forklara dette til dei eg møter meir enn dette. Så får eg leva med at dei lurer på kvifor det er slik, når andre med ryggplager kan vera med på hard trening og folk utan armar og bein er med på ekspedisjonar. Eg seier likevel: Smertene min får du ikkje (på bloggen min), fordi det å fokusera på friske samtaleemner i møte med andre i staden for ryggen dei ikkje forstår, gir eit betre liv.

    Men for all del: Til alle som kan vera aktive; bruk kroppen, kjenn at det er godt å kunne ha ein kropp som kan brukast, også om det kostar og gjer vondt.

    Svar
    1. AnnaTW Innleggsforfatter

      Godt sagt, Marit. Du kjenner best din kropp og din smerte, og at undersøkelsen her har vist at 10% færre hadde kronisk smerte hvis de trente 3 ganger i uka, kan ikke brukes for å hevde at ALLE med kronisk smerte blir bedre av å trene.

      Det er lett for folk å mene mye om andres helse, og enda lettere å generalisere. Friskfokuserte samtaler er en viktig del av mine mestringstrategier, det betyr ikke at jeg ER frisk, bare fordi jeg ikke vil prate om og dele min sykdom med hvem som helst når som helst!

      Svar
  3. gamle ugle

    Jeg støtter sistnevnte med hensyn til dette «men». Det betyr at, ja til å bevege kroppen, for det trenger den, i sitt tempo, etter sine forutsetninger. Men nei til fysisk aktivitet som en slags universalmedisin for alt og alle.

    Leser på forskning.no og blir klokere. For her er forskerne redelig og tar nødvendige forbehold mht til forskningsresultatene sine.

    Svar
    1. AnnaTW Innleggsforfatter

      Ja, som sagt ovenfor, 10% forskjell er jo faktisk ingen mirakelkur. Dette er bare et generelt populært budskap, men faktisk ingen overraskelse på noe vis.

      Svar
  4. Badeand

    Korrellasjon impliserer ikke kausalitet.

    Det er flere måter å tolke en studie på. Her tolker jeg det som at når man har mye smerter, går aktivitetsnivået ned. La meg sitere fra forskning.no:

    – Ut fra våre studier kan vi ikke fastslå at personer med mye smerte vil bli bedre hvis de begynner å trene.

    Svar
  5. JANE WESETH

    jeg får så vondt av å trene at jeg besvimer da. men jeg har hund og går 6 etasjer trapp 4 g pr dag med den, og den treningen er nok for meg. så det er nok ikke en allemanns-oppskrift.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *