Hva er kvalitet for deg?

I går briljerte arbeidsminister Hanne Bjurstrøm pånytt med nedlatende holdninger til langtidssyke i sitt innlegg på NAV konferansen, da hun hevdet at mye av grunnen til at 1/3 av NAV brukerne oppgir at de er misfornøyde, er fordi de har «alvorlige problemer i livene sine». Jeg kan tenke meg opptil flere andre grunner til at brukerne er misfornøyde, kan du?

Det er i og for seg interessant, men først og fremst trist å se hvordan negativ feedback på en kvalitetsmåling brukes til å formidle og forsterke lite konstruktive og svært inngrodde holdninger. På twitter ble det da også raskt en diskusjon om hvorvidt Bjurstrøm mener at par som venter barn, pensjonister, eller bussjåfører med lungebetennelse (det vil si, helt vanlige NAV-brukere) også har alvorlige problemer i livene sine når de klager på lang saksbehandlingstid, systemrot eller dårlig oppfølgning, eller om arbeidsministeren kanskje har et litt merkelig syn på de hun visserlig jobber for?

Brukerundersøkelser kan brukes til så mangt. Kanskje en grunn til at offentlige etater har vært så lite handlekraftige i forhold til kvalitetsmålinger er fordi de ikke vet hvordan de skal bruke resultatene?

Når det gjelder å høre på brukerne synes jeg iallefall det virker som om Helsevesenet er i positiv endring! I går var Helseministeren ute med ny åpen invitasjon, der hun har bedt folk om å bidra med innspill i forhold til kvalitet og pasientsikkerhet. 10 små spørsmål man kan besvare i kommentarfeltsform, gjør det enkelt å bidra med konstruktive innspill eller bare små tankebobler.

Jeg tror faktisk ikke at Helseministeren kommer til å bruke innspillene fra brukerne av helsetjenester til å stigmatisere dem, derimot tror jeg det jobbes intensivt med å forsøke å forbedre helsetjenestene og at helsedepartementet ønsker å få vite hva vi synes.

Jeg vedder for at de fleste som leser denne bloggen har gode innspill til Helseministeren, så kom igjen og la ideene hagle!

Vil du dele innlegget?
Share on Facebook23Tweet about this on Twitter0Pin on Pinterest0

10 tanker om “Hva er kvalitet for deg?

    1. AnnaTW Innleggsforfatter

      Dessverre gjorde hun det… to ganger til og med :-/ Det var altså som kommentar til disse brukerundersøkelsene som viste at 1/3 var misfornøyde.

      Jeg skjønner at det er viktig at hun støtter de ansatte i NAV, som jeg forstår virkelig jobber kjempehardt og gjør så godt de kan gjennom en veldig krevende omstilling, men når sjefen for hele organisasjonen formidler sånne holdninger så er det vel ikke rart at folk opplever å bli dårlig bemøtt lenger ned i systemet?

      Svar
  1. gamle ugle

    Ja, sånn går det tenker jeg, når arbeidsministeriet skal ta seg av hummer og kanari, inkludert helse i all dens bredde og dybde.
    Og de stakkars NAV-ansatte (og dette er ikke ment ironisk) skal ha kompetanse «rett inn i himmelen».
    Og ja, systemer og skjemaer tårner seg opp mellom hjelpere og brukere.
    På tide med en helomvending?

    Svar
    1. AnnaTW Innleggsforfatter

      Hummer og kanari – ja nettopp. Det ser ut som de nå har begynt å gå bort fra den generalistmodellen, og at folk der skal få lov til å få spisskompetanse allikevel, takk og lov. Ingen har sagt at det er en lett jobb de har, men holdninger fra ledelsen sprer seg i hele organisasjonen, og hvis hun virkelig tror at folk klager fordi de selv har problemer, så er det vel egentlig ingen grunn til å gjennomføre brukerundersøkelser?

      Svar
      1. gamle ugle

        Ja, nettopp, hvorfor brukerundersøkelser?
        Og, er ikke NAV der for at folk, når de «har problemer » i livene sine, nettopp skal få hjelp til det de trenger hjelp til? Skal man ha fikset problemene selv før man banker på døra til NAV? Bli frisk før man søker lege?
        Og disse med problemer, fra tid til annet, det er vel hvem som helst det?

        Den uttalelsen du referte gjør meg fysisk vondt.

        Ønsker meg et inkluderende NAV. Et eksempel til etterfølgelse, kunne de vært.

        Svar
  2. Tilbaketråkk: Årets første linklove | kaffedamen

  3. AnnaTW Innleggsforfatter

    Haha 🙂 den talen gjorde seg veldig mye bedre i tekst enn «live», hun sier jo faktisk ganske mange bra saker her! Men hun holdt seg ikke helt til manus vel, for såvidt jeg husker var det mellom sitatet du nevner og dette at hun nevnte det at 1/3 av brukerne IKKE var fornøyde, altså før hun sa:

    «Mange av NAVs brukere er i vanskelige livssituasjoner. De er følsomme for måten man blir behandlet på. De er sårbare for språk og undertone i et brev om avslag.»

    Forøvrig var det litt av det samme som det hun svarte på Torbjørn Røe Isaksens interpellasjon om NAV – og hvorfor NAV får lav score i brukerundersøkelser: http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Referater/Stortinget/2011-2012/111125/3/

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *