Åpenhetskultur og kvalitetssatsning #ftw!

Pasientblogger @annatw møtte Helseministeren på ledersamlingen for Pasientsikkerhetskampanjen I Trygge Hender

Helseminister'n og meg - gjett om vi har mye å prate om!

I går traff jeg Helse- og Omsorgsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen for første gang i «real life», temaet var pasientsikkerhet og kvalitetssatsing og jeg ble inspirert og optimistisk etter å ha hørt hennes visjoner og målrettede innsats på dette feltet. Ikke minst fordi visjonene allerede blir omsatt i praksis, og har ført til meget håndfaste resultater!

Deler av informasjonen fra pasientsikkerhetskampanjen var ganske oppsiktsvekkende, ikke minst tallene som nå er offentliggjort over antallet dødsfall som følge av feil i helsevesenet. De av oss som har opplevd nedtysting av alvorlige sykehustabber, er kanskje ikke så overrasket, men måten Helseministeren presiserte at større åpenhet og bedre pasientsikkerhetskultur er det som må til – selv om det er ubehagelig, gir meg tro på at forbedring ER mulig.

Jeg har nevnt det før – jeg liker virkelig den retningen Helsevesenet har tatt de siste årene i forhold til satsning på brukersentrert behandling, åpenhet og kvalitet, og jeg synes helsearbeiderne OG byråkratene fortjener ros for den positive utviklingen.

Tragiske historier selger aviser – og av en eller annen grunn så blir de fleste historier gjort om til stereotyper når de møter media… det er modige superhelt-pasienter som «bestiger Mount Everest med bare tenna» (sitat Maria Gjerpe), håpløse offer eller klagende kronikere – mot forferdelige sadist-leger som ødelegger pasientenes liv og ler av det i kantina etterpå.

Unnskyld hvis jeg knuser noen illusjoner nå folkens, men: Virkeligheten er ikke sånn.

Jeg begynner faktisk å bli skikkelig lei av det sporet helsedebatten har satt seg fast i, og jeg har lyst til å gjøre noe med det!

Forbedring er i ALLES interesse, flere tabloide «heksejakt» og «offer/heltinne-historier» har så inmari lite for seg. Jeg synes vi skal fortsette å jobbe for å finne konstruktive kanaler for å prate om negative erfaringer. Det er lite konstruktivt å diskutere det som er feil i det vide og det brede, spørsmålet er, hvordan kan vi samarbeide for forbedring?

Vil du dele innlegget?
Share on Facebook16Tweet about this on Twitter0Pin on Pinterest0

3 tanker om “Åpenhetskultur og kvalitetssatsning #ftw!

  1. Bjørn-Steinar Lillås

    Først og fremst la meg få si meg veldig enig med det du skriver i det siste avsnittet. Det er selvfølgelig i absolutt alles interesse at færrest mulig dør eller får store plager som følge av skader og feil i helsevesnet. Som jeg skrev når du hadde en lignende sak oppe i fjor våres så er det også veldig ugunstig når fokuset blir på hvem som er skyldig og bør straffes snarere enn hvorfor noe går feil og hvordan det da kan unngås i framtida.

    Men, jeg syntes det var rart at det skulle skje så mange feil i helsevesnet (kjenner meg egentlig ikke igjen), så derfor begynte jeg å se nærmere på hva rapporten du viser til faktisk viser. Syntes også at ambisjonsnivået med at bare halvparten av feilene som førte til dødsfall kunne vært unngått var veldig lavt. Jeg mener jo at alle FEIL burde kunne vært unngått.

    Så ved nærmere gjennomgang av rapporten står det skade, ikke feil (som du skriver i linken din), og dette innebærer at alle skader også ved korrekt behandling er tatt med (det presiseres i rapporten at den ikke sier noe om skaden skyldes feil eller ikke). I denne saken http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10030575 skriver VG om rapporten og referer kun til når skader oppstår som følge av feil, eller forhold som oppfattes som feil. Men slik jeg forstår rapporten ville f.eks. dødsfall ved aggressiv kjemoterapi mot alvorlig kreft bli tatt med som skade som forårsaket død (i mange tilfeller ville slik behandling bety håp om overlevelse, mens all annen behandling ville betydd død). Dette er ikke feilbehandling, det er død på tross av beste behandling.

    Som sagt vi må gjøre vårt beste for at all behandling blir bedre, og det er ikke noen som er tjent med at vi skjuler når vi gjør feil. Men det blir like feil når helsevesnet får stempel som pengegriske mennesker uten ønske om å hjelpe og som atpåtil gjemmer seg bak hverandre. Spesielt når dette er som følge av at det skjer skader på tross av korrekt behandling.

    Svar
  2. RJ

    Med tanke på stereotypene som kommer i media, med svart-hvite historier, tenker jeg at det er ganske svart-hvitt å tenke feil/korrekt behandling også. Det skulle kanskje ikke være så vanskelig å gi korrekt behandling i helsevesenet dersom vi mennesker var roboter. Da kunne det fungert med skjemaer som tilsier at det og det symptomet bør utløse den og den behandlingen = friskt og fornøyd utskrivningsklart menneske.

    Virkeligheten og livet er altfor komplisert og mangfoldig til å passe inn i noe system mennesker kan klare å lage – særlig når det en prøver på er bedriftsmodeller (som igjen kunne fungert om en skulle produsere roboter) – og da vil det alltid skje mange feil.

    Den retningen helsevesenet tar, høres litt ut som økt fokus på «kundebehandling» og «kundetilfredshet», kan det stemme, Anna? Jeg leste et sted at det amerikanske helsevesenet visstnok er veldig gode på det.

    Det er jo fint om man blir behandlet som en verdifull kunde snarere enn en robot. Ideelt tror jeg ikke det er, men kanskje det kan være et skritt i en bedre retning?

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *